Ești proprietarul unei afaceri și te gândești să te promovezi prin Google Ads? Iată o listă cu câteva din lucrurile pe care trebuie să le faci înainte de a porni prima campanie.
1. Învață câțiva termeni de bază
Cuvinte cheie (Keywords)
Acestea sunt cuvinte (sau frazele) pe care utilizatorii le introduce in motorul de căutare Google (adică în bare de Search) și care declanșează afișarea anunțului tău. Înainte de a te apuca să setezi o campanie, este necesar să selectezi o listă de cuvinte cheie, pe care consideri că le for utiliza oamenii pentru a căuta produsele sau serviciile pe care dorești să le promovezi.
Suma licitată (Bid)
Bid-ul este suma maximă pe care ești dispus să o plătești atunci când un utilizator dă click pe anunțul tău. (Este important de precizat faptul că nu ești taxat atunci când se afișează anunțurile tale, ci ți se percepe suma licitată doar atunci când un utilizator dă click pe anunțul tău).
Paginile de Destinație (Landing Page)
Paginile de destinație sunt paginile din site-ul tău la care ajung utilizatorii după ce dau click pe anunțul tău. Asemeni cuvintelor cheie, este important ca și paginile de destinație să fie cât mai relevante pentru anunțurile tale.
Scor de Calitate (Quality Score)
Scorul de calitate măsoară cât de relevante sunt cuvintele cheie selectate de tine pentru anunțurile tale, dar și pentru paginile de destinație. Scorul de calitate este un parametru foarte important, pe care este necesar să îl menții cât mai ridicat, deoarece acesta te poate ajuta să scazi valoare sumelor licitate și , de asemenea, îți poate ajuta anunțurile să se afișeze mai sus în clasamentul paginilor de rezultate (adică în SERP).
Clasamentul anunțului (Ad Rank)
Acest parametru te poate ajuta să afli pe ce poziție se plasează anunțul tău în SERP, comparativ cu celelalte anunțuri. Clasamentul anunțului tău este determinat de mai mulți factori, printre care se numără bid-ul și scorul de calitate.
CPC (Costul Per Click)
Costul per click este suma care îți este percepută atunci când un utilizator dă click pe anunțul tău. Chiar dacă par similare, Costul Per Click nu trebuie confundat cu bid-ul, iar motivul este următorul: atunci când îți setezi campania, selectezi un bid maxim pentru aceasta, adică setezi suma maximă pe care ești dispus să o plătești. Însă acest lucru nu înseamnă că Google îți va percepe de fiecare dată această sumă. De cele mai multe ori, anunțurile tale se pot afișa și pentru sume mai mici, deoarece s-a nimerit ca bid-ul tău să fie mai mare decât cel al unui competitor. Altfel spus, dacă tu ești dispus să setezi bid-ul (adică suma maximă) la 20 lei, iar un competitor îl setează la 1 leu, atunci Google nu este nevoit să îți ia toți cei 20 lei pentru a te diferenția de competiție, ci este suficient să îți perceapă doar 2 lei, deoarece suma plătită de tine este oricum mai mare decât cea a competitorului. Așadar, chiar dacă tu ai setat un anumit bid, suma concretă care îți este percepută este reprezentată de CPC.
Conversie (Conversion)
O conversie se înregistrează atunci când un utilizator nu se oprește doar la a da click pe site-ul tău, ci merge mai departe și înregistrează pe acesta o acțiune pe care o urmărești tu. O conversie poate fi completare unui formular de contact, abonarea la newsletter, achiziționare unui produs etc.
2. Organizează-ți contul
Cu cât contul tău este mai bine organizat, cu atât anunțurile tale sunt mai specifice și au mai multe șanse să ajungă la utilizatorii potriviți, exact în momentul în care aceștia caută produsele sau serviciile pe care le promovezi. Cum îți poți organiza corect contul? O idee bună ar fi să împarți produsele sau serviciile pe care le vinzi în categorii. Poți, de asemenea, să urmezi aceeași structură pe care o utilizezi și pe site. De exemplu, dacă ai un magazin online de îmbrăcăminte, o modalitate prin care îți poți structura contul ar fi următoarea:
Campania: Articole vestimentare femei
Grupurile de anunțuri:
Fuste Femei
Rochii Femei
Pantofi Femei
Anunțurile din grupul “Fuste Femei”
Anunțul 1: Fuste damă
Anunțul 2: Fusta damă + culoare
Anunțul 3: Fusta Femei + proprietati (lunga, scurta etc)
Etc.
3. Setează bugetul
Atunci când te promovezi prin Google Ads, tu decizi suma pe care dorești să o investești, iar Google nu va depăși limita stabilită de tine. Acest lucru se poate realiza prin setarea bid-ului (după cum am detaliat anterior) și prin setarea bugetului zilnic.
Bugetul zilnic este suma pe care ești dispus să o investești în campaniile tale într-o sigură zi. De asemenea, prin setare bugetului poți direcționa utilizatorii mai mult către anumite campanii și mai puțin care altele, în funcție de obiectivele tale de business. Spre exemplu, dacă ți-ai propus să investești în contul tău Google Ads 200 lei pe zi, iar în contul tău sunt două campanii, pentru cea pe care dorești să o prioritizezi poți seta un buget de 120 lei pe zi, iar pentru cealaltă, poți aloca diferența de 80 lei. Astfel, știind că dispune de mai mult buget, Google ca direcționa mai mulți utilizatori către campania preferată de tine, iar aceasta va înregistra automat mai multe click-uri, ceea ce înseamnă mai multe șanse de a obține conversii.
*Aici este necesar să precizăm un aspect: Cheltuielile zilnice reale pot depăși cu până la 200 % bugetul zilnic mediu. Acest lucru se numește supradifuzare. Supradifuzarea reprezintă o compensare pentru zilele în care volumul de trafic este redus, iar anunțurile nu beneficiază de expunerea dorită. Însă este de reținut faptul că suma care vă va fi debitată nu va depăși limita lunară a cheltuielilor, care se calculează înmulțind numărul mediu de zile dintr-o lună (30,4) cu bugetul zilnic mediu.
4. Alege cuvintele cheie
Scopul alegerii cuvintelor cheie este acela de a selecta termenii care consideri că vor fi folosiți cel mai des de utilizatori pentru a căuta ceea ce are firma ta de oferit. De aceea, cuvintele cheie trebuie să fie cât mai relevante pentru anunțurile pe care dorești să le declanșeze, dar și pentru paginile de destinație către care duc anunțurile, după ce utilizatorii dau click pe acestea.
Pentru a te ajuta să selectezi mai ușor cele mai relevante cuvinte cheie, platforma Google Ads îți pune la dispoziție un instrument gratuit, denumit Planificatorul de Cuvinte Cheie (Keyword Planner). Acesta este extrem de util, nu doar pentru că îți oferă sugestii de cuvinte și expresii relevante pentru domeniul tău de activitate, dar și pentru faptul că îți oferă informații utile pentru fiecare cuvânt, precum numărul aproximativ de căutări lunare, bid-ul maxim pentru a apărea pe prima pagina din SERP sau chiar pe prima poziție, precum și nivelul de competiție (mică, medie și mare).
5. Setează tipurile de potrivire pentru cuvintele cheie (Keyword Match Types)
Tipul de potrivire (Keyword Match Type) este o setare în platforma Google Ads, care îți permite să setezi cât de apropiat trebuie să fie cuvântul cheie față de interogarea efectuată de un user, pentru ca anunțul tău să fie luat în calcul pentru licitație. Iată care sunt tipurile de potrivire pentru cuvintele cheie:
Potrivirea amplă (Broad Match)
Potrivirea amplă afișează anunțurile tale pentru căutări care conțin cuvintele tale în orice ordine, dar și pentru termeni apropiați. Pentru a fi setate în modul de potrivire amplă, cuvintele cheie trebuie adăugate în platforma Google Ads fără a fi delimitate de caractere speciale. Ex: cuvant cheie
Potrivirea expresiei (Phrase Match)
Această opțiune arată anunțurile tale pentru căutări care conțin cuvintele tale cheie exact în forma în care le-ai adăugat în platformă sau pentru cuvinte care au aceeași formă dar mai au și cuvinte adiționale înainte sau după. Pentru a seta cuvintele cheie la tipul de potrivire a expresiei, este necesar să treci cuvântul chei între ghilimele. ex: “cuvinte cheie”
Potrivirea exacta (Exact Match)
Atunci când setezi cuvintele cheie la tipul de potrivire exactă, anunțurile tale pot fi afișate doar pentru termeni de căutare identici cu cuvintele tale cheie (fără cuvinte adiționale). Pentru a seta cuvintele cheie la tipul de potrivire exactă, trebuie să le treci între paranteze pătrate. ex: [cuvinte cheie]
Cuvinte cheie negative (Negative Match)
Acest tip de potrivire îți permite să excluzi cuvintele cheie nedorite, pentru a le împiedica să declanșeze anunțurile tale, deoarece aceste ar putea cauza pierderi inutile de buget. De exemplu, dacă tu vinzi genți din piele naturală, nu dorești să dea click pe anunțul tău și utilizatori care caută genți din piele ecologică, deoarece sunt șanse foarte slabe ca aceștia să cumpere produse din magazinul tău. Pentru a exclude cuvântul nedorit din lista ta de cuvinte cheie, este suficient să adaugi semnul minus în fața acestuia, astfel: -ecologică
O altă întrebuințare pentru cuvintele cheie negative ar fi direcționarea mai exactă a utilizatorilor. Spre exemplu, să spunem că derulezi două grupuri de anunțuri: unul pentru “trusou botez”(care duce către pagina de home a site-ului tău) și unul pentru “trusou botez băiat”(care duce către pagina în care vinzi doar trusou pentru băiat). Pentru a direcționa mai bine utilizatorii poți adăuga cuvântul cheie negativ -băiat în grupul de anunț general (care direcționează către pagina de home) și astfel căutările pe trusou botez băiat vor apărea in ad grupul dedicat, care direcționează către pagina unde vinzi doar trusou pentru băieți. În acest mod, te poți asigura că utilizatorii ajung pe paginile din site dorite de tine.
6. Setează Paginile de Destinație
Paginile de destinație sunt paginile din site-ul tău pe care ajung utilizatorii după ce au dat click pe unul din anunțurile tale. Setarea unei pagini de destinație relevante pentru anunțul tău poate ajuta oamenii să găsească mult mai ușor produsele sau serviciile pe care le caută. De exemplu, dacă derulezi pe pagina “promoții” a site-ului tău o ofertă specială pentru luna curentă, iar anunțul tău este despre promoția de pe site, atunci nu seta ca landing page pagina de “home”, ci direcționează utilizatorii direct către pagina site-ului cu reduceri și promoții.
7. Decide pe ce dispozitive ți se afișează anunțurile
Pentru a realiza acest lucru, este necesar să determini mai întâi pe ce dispozitive efectuează căutări mai des utilizatorii din grupul tău țintă. Aceștia efectuează căutări pe desktop, pe dispozitive mobile sau ambele? De exemplu, dacă deții o afacere cu locație fizică, precum un service auto, atunci te-ai putea orienta către utilizatorii care caută service auto în apropiere. Astfel, căutările pe care le targetezi sunt efectuate de pe dispozitive mobile.
8. Scrie anunțurile
Anunțurile creează prima impresie pentru mulți utilizatori care caută site-uri precum al tău, de aceea este important să le transmiți acestora mesajul corect despre afacerea ta. Cel ușor mod prin care poți realiza asta este prin crearea de anunțuri care să conțină cuvintele cheie pe care le caută utilizatorii. Un alt mod, este prin segmentare campaniilor tale în grupuri de anunțuri cât mai specifice și crearea de anunțuri unice în fiecare dintre acestea. Acest lucru îți va face anunțurile mult mai relevante pentru posibilele căutări și îți poate îmbunătăți și scorul de calitate.
De asemenea, este o ideea bună să incluzi în anunțurile tale și îndemnuri la acțiune (call to action). Spre exemplu, un îndemn precum “află mai mult” poate stârni curiozitatea utilizatorilor și îi poate determina să dea click pe anunțul tău.
9. Activează campania și optimizeaz-o continuu
După ce ai efectuat acești pași, ești gata să pornești noua ta campanie. Nu uita să verifici frecvent care anunțuri și care cuvinte cheie îți aduc cele mai mult click-uri și mai ales cele mai multe conversii.
Sperăm că ți-a plăcut articolul și că ți-a fost de ajutor în realizarea campaniilor tale Google Ads.